Články  >  Ľahkým perom  >  Čítam  >  Vedia o nás všetko

Vedia o nás všetko!


Predstavte si, že máte firmu a predávate nábytok cez web. Zákazníci zvyčajne platia až po dodávke tovaru. Chcete im vyhovieť a preto nepoužívate platbu vopred ani dobierku. Ale ako potom viete, kto je dôveryhodný a zaplatí v stanovenom termíne? Rozhodnete sa, že použijete dáta z úverového registra, kde majú veľa informácií o dlžníkoch a bonita každého je vyjadrená aj číselne (skóre).

Štúdia, ktorú som nedávno čítal ukazuje, že bežné informácie, ktoré o sebe nechávame na webe, sú aspoň tak dobrým (ak nie lepším) indikátorom uskutočnenia budúcej platby ako bohaté modely úverových registrov! Pritom nie je potrebné poznať ani Váš príjem či adresu. Dostatočne veľa o Vás prezradia už nasledujúce „digitálne odtlačky“, ktoré bežne zanechávate pri registrácii v e-shope:
- typ zariadenia (tablet, mobil, atď.),
- operačný systém (iOS alebo Android, atď.),
- z akej stránky ste prišli (vyhľadávač, priamo, atď.),
- čas nákupu,
- Váš email,
- chyby pri vyplnení e-mailovej adresy,
- a ešte pár drobností.

Štúdia je založená na 250 tisíc nákupoch cez e-shop v Nemecku, pre ktoré bolo dostupné aj skóre z úverového registra. Pre mňa bolo najväčším prekvapením, že informácie, ktoré klienti nechali pri registrácii, mali aspoň takú dobrú vypovedaciu schopnosť o budúcich neplatičoch ako skóre z registra. Tu je zopár pikošiek z výsledkov štúdie: ak máte zariadenie od Apple, patríte medzi top 20% najmenej rizikových klientov. Ak idete na stránku e-shopu cez webstránku, ktorá porovnáva ceny produktu, je len polovičná šanca, že nezaplatíte oproti tým, čo klikli na reklamu na vyhľadávači. Ak nemáte číslo vo svojej e-mailovej adrese, neurobili ste chybu pri jej písaní alebo objednávate z tabletu, tak pravdepodobnosť, že zaplatíte je vyššia. Navyše, tieto dáta fungovali celkom dobre aj pre tých, čo nemali skóre v úverovom registri. Čo z týchto výsledkov vyplýva?

Pre tých, čo milujú konšpiračné teórie sú takéto a podobné štúdie len ďalším dôkazom, že treba vypnúť web a nasadiť si alobalovú čiapku. Nepochybne, ideme do doby, kedy ochrana súkromia bude veľkou témou a určiť hranice nebude jednoduché. Na druhej strane má to aj pozitívne efekty. Dostaneme na tácke odporúčania a produkty, ktoré budú šité na našu mieru a bude menej sklamaní po nákupoch. Okrem toho, využívanie veľkých databáz cez inovatívne firmy (fintechy, bigtechy, atď.) môže zlepšiť kvalitu finančných služieb a zvýšiť ich dostupnosť po celom svete. Ukazuje sa, že prístup k finančným službám je významným determinantom príjmových nerovností.

Samozrejme, štúdiu netreba brať doslovne. Všetky modely správania fungujú len dovtedy, kým sa nestanú predmetom nejakého rozhodovacieho procesu. Ak by totiž firma v úvode rozhodovala o bonite klientov na základe výsledkov štúdie, ľudia by čoskoro zmenili svoje správanie: začali by nakupovať len cez tablety s iOS softvérom, s e-mailovou adresou bez čísel alebo by navštevovali e-shopy len cez weby na porovnanie cien. Inak povedané, zlí klienti by imitovali tých dobrých. Na webe je však veľa dát, ktoré o nás môžu kadečo prezradiť a nie je možné vo všetkom kopírovať správanie iných.

Digitálne odtlačky, ktoré zanechávame na webe, o nás veľa prezradia. Ako vidíme, nemusia to byť šteklivé fotky, ani zoznamy navštevovaných pochybných webstránok ba ani sumy na našich bankových účtoch. Skutočne všetko je už na webe. Zvykajme si.
Vedia o nás všetko!